cze 17 2008

Ubezpieczeniaonline.pl: Samochodem po Europie...


Komentarze: 0

Zbliżają się wakacje. To doskonały moment na długo oczekiwany wypoczynek. Jednak co kraj to obyczaj i zgodnie z tą zasadą istotne różnice dotyczą także przepisów drogowych, zachowań kierowców i kosztów. Przed zbliżającym się okresem letnich wyjazdów warto zapoznać się z podstawowymi różnicami, jakie istnieją w korzystaniu z europejskich dróg, aby urlop nie skończył się mandatem, a co gorsze, nie skończył się wcześniej niż planowaliśmy.

Niezbędne wyposażenie samochodu

Właściwie we wszystkich krajach europejskich samochód powinien być obowiązkowo wyposażony w pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, apteczkę pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnicę. W niektórych krajach, na przykład na Słowacji wprowadzono ostatnio bardzo rygorystyczne przypisy określające obowiązkowe wyposażenie samochodu. Przepisy te określają nawet co musi znaleźć się w samochodowej apteczce. W wielu krajach Europy samochód powinien być wyposażony także w odblaskową kamizelkę ostrzegawczą czy komplet zapasowych żarówek – tak jest m.in. w Austrii, Czechach czy Hiszpanii. Pojawiają się także pojedyncze wymogi, i tak np. we Francji samochód powinien być wyposażony w zabezpieczenie antywłamaniowe, na Litwie w fotelik dla dzieci do lat 3, a na Słowacji także w podnośnik samochodowy, klucz do kół, zapasowe koło czy linki holownicze.

Opłaty drogowe

Poruszając się po drogach Europy trzeba wziąć pod uwagę również opłaty za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych, w których krajach obowiązują winietki opłat drogowych uprawniające do jazdy po autostradach. Opłaty dotyczą większości krajów, poza Krajami Beneluksu (Belgia, Holandia, Luksemburg), Litwą i Łotwą, gdzie opłat drogowych nie pobiera się. W Niemczech płatny jest tylko przejazd tunelem łączącym Lubekę z Travemunde. W Wielkiej Brytanii przejazd większością autostrad jest bezpłatny, zapłacimy za przejazd nowym odcinkiem autostrady M6, który stanowi północną obwodnicę Birmingham - wysokość opłat zależy od kategorii pojazdu i pory dnia. Płatny jest także wjazd do Londynu oraz przejazd niektórymi tunelami i mostami.

Światła mijania

Różnice w użytkowaniu europejskich dróg spotkamy także w pozostałych przepisach. Niemal standardem staje się obowiązkowe używanie świateł mijania przez cały rok. W Polsce obowiązek ten istnieje od 17 kwietnia 2007 roku, kiedy to zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym nakładająca na kierowców obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok i przez całą dobę. W Europie kierowcy muszą używać świateł mijania przez cały rok w kilku krajach – obowiązek ten istnieje m.in. w Norwegii, Szwecji, w Czechach, na Słowacji czy Chorwacji. Na Litwie obowiązek ten dotyczy okresu od 1 listopada do 1 kwietnia.

Niezbędne dokumenty

W zdecydowanej większości krajów europejskich wystarcza posiadanie krajowego dokumentu prawa jazdy, który zachowuje ważność do daty określonej w dokumencie lub przepisami krajowymi. Honorowane jest zarówno krajowe jak i międzynarodowe prawo jazdy. W przypadku podróżowania samochodem pożyczonym, wymagane jest pełnomocnictwo na jego używanie za granicą.

Co kraj to obyczaj

Zwyczaj picia angielskiej herbaty czy popołudniowa sjesta w Hiszpanii czy Włoszech to zwyczaje, które na dobre wpisały się w mentalność tych krajów. Z przepisami ruchu drogowego jest podobnie. Różnice pomiędzy krajami istnieją nie tylko w przepisach drogowych ale i w zachowaniach kierowców, ich stylu jazdy czy nawigacji. Dlatego tez, wyjeżdżając własnym samochodem poza granice Polski czy wypożyczając go w miejscu pobytu, należy, poza przepisami, liczyć się z różnorodnością w stylu jazdy i temperamencie kierowców na europejskich drogach.

 

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz