Zbliżają się wakacje. To doskonały moment na
długo oczekiwany wypoczynek. Jednak co kraj to obyczaj i zgodnie z tą
zasadą istotne różnice dotyczą także przepisów drogowych, zachowań
kierowców i kosztów. Przed zbliżającym się okresem letnich wyjazdów
warto zapoznać się z podstawowymi różnicami, jakie istnieją w
korzystaniu z europejskich dróg, aby urlop nie skończył się mandatem, a
co gorsze, nie skończył się wcześniej niż planowaliśmy.
Niezbędne wyposażenie samochodu
Właściwie
we wszystkich krajach europejskich samochód powinien być obowiązkowo
wyposażony w pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, apteczkę
pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnicę. W niektórych
krajach, na przykład na Słowacji wprowadzono ostatnio bardzo
rygorystyczne przypisy określające obowiązkowe wyposażenie samochodu.
Przepisy te określają nawet co musi znaleźć się w samochodowej
apteczce. W wielu krajach Europy samochód powinien być wyposażony także
w odblaskową kamizelkę ostrzegawczą czy komplet zapasowych żarówek –
tak jest m.in. w Austrii, Czechach czy Hiszpanii. Pojawiają się także
pojedyncze wymogi, i tak np. we Francji samochód powinien być
wyposażony w zabezpieczenie antywłamaniowe, na Litwie w fotelik dla
dzieci do lat 3, a na Słowacji także w podnośnik samochodowy, klucz do
kół, zapasowe koło czy linki holownicze.
Opłaty drogowe
Poruszając
się po drogach Europy trzeba wziąć pod uwagę również opłaty za
korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych, w których krajach
obowiązują winietki opłat drogowych uprawniające do jazdy po
autostradach. Opłaty dotyczą większości krajów, poza Krajami Beneluksu
(Belgia, Holandia, Luksemburg), Litwą i Łotwą, gdzie opłat drogowych
nie pobiera się. W Niemczech płatny jest tylko przejazd tunelem
łączącym Lubekę z Travemunde. W Wielkiej Brytanii przejazd większością
autostrad jest bezpłatny, zapłacimy za przejazd nowym odcinkiem
autostrady M6, który stanowi północną obwodnicę Birmingham - wysokość
opłat zależy od kategorii pojazdu i pory dnia. Płatny jest także wjazd
do Londynu oraz przejazd niektórymi tunelami i mostami.
Światła mijania
Różnice w użytkowaniu europejskich dróg spotkamy także w pozostałych
przepisach. Niemal standardem staje się obowiązkowe używanie świateł
mijania przez cały rok. W Polsce obowiązek ten istnieje od 17 kwietnia
2007 roku, kiedy to zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy Prawo o
ruchu drogowym nakładająca na kierowców obowiązek jazdy na światłach
mijania przez cały rok i przez całą dobę. W Europie kierowcy muszą
używać świateł mijania przez cały rok w kilku krajach – obowiązek ten
istnieje m.in. w Norwegii, Szwecji, w Czechach, na Słowacji czy
Chorwacji. Na Litwie obowiązek ten dotyczy okresu od 1 listopada do 1
kwietnia.
Niezbędne dokumenty
W zdecydowanej większości krajów europejskich wystarcza posiadanie
krajowego dokumentu prawa jazdy, który zachowuje ważność do daty
określonej w dokumencie lub przepisami krajowymi. Honorowane jest
zarówno krajowe jak i międzynarodowe prawo jazdy. W przypadku
podróżowania samochodem pożyczonym, wymagane jest pełnomocnictwo na
jego używanie za granicą.
Co kraj to obyczaj
Zwyczaj picia angielskiej herbaty czy popołudniowa sjesta w Hiszpanii
czy Włoszech to zwyczaje, które na dobre wpisały się w mentalność tych
krajów. Z przepisami ruchu drogowego jest podobnie. Różnice pomiędzy
krajami istnieją nie tylko w przepisach drogowych ale i w zachowaniach
kierowców, ich stylu jazdy czy nawigacji. Dlatego tez, wyjeżdżając
własnym samochodem poza granice Polski czy wypożyczając go w miejscu
pobytu, należy, poza przepisami, liczyć się z różnorodnością w stylu
jazdy i temperamencie kierowców na europejskich drogach.